Triumf nauki jest możliwy tylko wtedy, gdy do szczepień przekonamy niezdecydowanych

Opublikowano w dniu: 15 maja 2020

13 maja 2020 r. w renomowanym czasopiśmie Nature opublikowano wyniki analizy, która rzuca nowe światło na podział sił dotyczących dyskusji o szczepieniach w Internecie. Badacze przeanalizowali prawie 100 milionów użytkowników Facebooka i stworzyli mapę, która przedstawia wpływy grup proszczepionkowych, antyszczepionkowych oraz takich, które nie posiadają ugruntowanej opinii. Autorzy badania sugerują, że ostatnia z grup jest kluczowa, a przekonanie jej do szczepień jest jedynym sposobem na triumf nauki.

Badacze przeanalizowali ponad blisko 1300 facebookowych fanpage’y z różnych krajów, a następnie uszeregowali je jako grupy proszczepionkowe (kolor niebieski) oraz grupy antyszczepionkowe (kolor czerwony). Trzecia wyłoniona grupa, którą można określić jako niezdecydowaną (kolor zielony), to strony, które zaangażowały się (lub zostały zaczepione) przez grupy proszczepionkowe oraz antyszczepionkowe.

Autorzy badania opracowali mapę, która przedstawia wpływy grup o różnych postawach wobec szczepień oraz połączenia pomiędzy nimi.

Na podstawie przeprowadzonej analizy badacze odnotowali następujące trendy:

  • Grupy antyszczepionkowe posiadają szerszą strefę wpływów wśród grup niezdecydowanych. Grupy proszczepionkowe pozostają na boku, przez co mogą mieć złudne odczucie zwycięstwa.
  • Grupy niezdecydowane nie poprzestają na otrzymywaniu zewnętrznych komunikatów pro- lub antyszczepionkowych. Chętnie angażują się w dyskusje, ale przez rozłożenie sił na mapie mają większą szansę na zetknięcie się z treściami antyszczepionkowymi.
  • Grupy antyszczepionkowe, choć najmniejsze pod względem liczebności, odznaczają się dwukrotną liczbą grup, o mniejszej średniej wielkości. Dzięki temu są w stanie osiągać szersze pole wpływu na osoby niezdecydowane.
  • Grupy antyszczepionkowe znajdują dużo więcej tematów do rozmów, które mogą potencjalnie zachęcić szersze grono odbiorców. Bezpieczeństwo produktów leczniczych, teorie spiskowe, medycyna alternatywna czy pandemia COVID-19 – to tylko niektóre z tematów, które są przez nich poruszane. Grupy proszczepionkowe charakteryzują się większą monotematycznością treści i skupiają się na promowaniu szczepień.
  • Grupy antyszczepionkowe największy wzrost odnotowały w okresie epidemii odry w 2019 roku – wzrost fanów wynosił ponad 300%. W tym samym czasie grupy proszczepionkowe w większości zyskiwały wzrost na poziomie mniejszym niż 50%.
  • Grupy antyszczepionkowe o średniej wielkości odznaczają się najszybszym wzrostem. Podczas, gdy największe grupy przeciwne szczepieniom przyciągają grupy proszczepionkowe, mniejsze grupy antyszczepionkowe mogą szybko wzrastać będąc niezauważonymi.
  • Grupy antyszczepionkowe działają najczęściej dwutorowo: sprzyjają całemu ruchowi na stopie globalnej, tworząc przy tym wspierające grupy lokalne.

Wnioski płynące z tego badania są niestety pesymistyczne. Autorzy przewidują, że w ciągu najbliższych 10 lat treści antyszczepionkowe zdominują dyskusje w Internecie.

Czy pomożesz nam się im przeciwstawić? Polub nas na Facebooku, zaangażuj się, podaj dalej: https://www.facebook.com/Szczepienia.info/.

 

 

Materiały źródłowe
  • Johnson NF i wsp.  Vaccine opponents are gaining in Facebook ‘battle for hearts and minds,’ new map shows. The online competition between pro- and anti-vaccination views. Nature, 2020, 13 May.
  • Vaccine opponents are gaining in Facebook ‘battle for hearts and minds,’ new map shows. Science. 13 May.
pokaż więcej
Słowniczek
pokaż więcej
Znalazłeś niezrozumiany termin?
Zaproponuj hasło do słownika.
Loading

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close