Interaktywna gra ciekawym sposobem edukacji na temat COVID-19

Opublikowano w dniu: 3 kwietnia 2020

Gry interaktywne są coraz częściej wykorzystywane w działaniach edukacyjnych na temat chorób zakaźnych lub promocji szczepień. Przykładem jest „Antidotum ”- gra edukacyjna, która poprzez zabawę przekazuje wiedzę na temat chorób zakaźnych oraz szczepień. Ostatnio dodano nowy element – nowego koronawirusa.

Pandemia koronawirusa COVID-19 jest dla wszystkich nową sytuacją wymagającą wielu zmian w codziennym życiu. W prasie, w telewizji czy w mediach społecznościowych stale rośnie liczba informacji na temat nowego koronawirusa. Społeczeństwo jest na bieżąco informowane o sytuacji epidemiologicznej oraz działaniach podejmowanych przez służby sanitarne w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa.

Olli Rundgren, założyciel firmy Psyon Games, uważa, że interaktywne gry mobilne mogą być skutecznym narzędziem służącym promocji zdrowych nawyków zachowania oraz szerzenia wiedzy o pandemii COVID-19. Pięć lat temu tworząc grę „Antidotum” zaangażował zespół specjalistów z dziedziny immunologii i przemysłu farmaceutycznego oraz artystów takich jak twórcy przebojowej gry mobilnej „Angry Birds”.

Podczas gry „Antidotum” uczestnicy zapoznają się z kilkoma krótkimi tutorialami, w których przedstawiono sposób działania różnych bakterii i wirusów oraz mechanizmy działania naszego układu odpornościowego. Wiedzę, jaką gracz zdobywa oglądając tutoriale, wykorzystuje następnie podczas samej gry.

Ze względu na atrakcyjną formę, gra „Antidotum” przyciąga coraz większą liczbę graczy, przez co może być wykorzystywana jako kampania informacyjno-edukacyjna na temat zdrowia publicznego, w tym również chorób zakaźnych. Za jej pośrednictwem użytkownicy otrzymują rzetelne informacje na temat szczepień, możliwości terapii oraz zachowań prozdrowotnych.

„Odkryliśmy, że jest to znacznie tańszy sposób zwrócenie uwagi ludzi na tematy dotyczące zdrowia niż tradycyjne kampanie informacyjne” – powiedział Olli Rundgren. „Ponadto gra angażuje gracza przez ponad godzinę w sposób, który jest wysoce interaktywny w porównaniu do tradycyjnych reklam o zdrowiu. Grę poprzedzają krótkie samouczki, z którymi trzeba się zapoznać aby odnieść zwycięstwo w grze. Dodatkowo gracz chętniej uczestniczy w grze, przyswajając przy okazji edukacyjne treści, niż zrobiłby to oglądając zwykłe kampanie o zdrowiu. Czas 72 minut, który przeciętny użytkownik poświęca jednej sesji, jest porównywalny z czasem spędzonym na oglądaniu filmu lub na grze w inną grę komputerową – powiedział Olli Rundgren – Trudno jest znaleźć zabawną i interesującą grę, która przyciągnie ludzi oraz posłuży jako kanał edukacyjny”.

Grę można rozszerzyć i dostosować do różnych kampanii zdrowia publicznego, dodając kolejne postacie, modulując projekt gry lub wykorzystując jej bohaterów w reklamie. Autorzy gry wcześniej wykorzystali udział bohaterów „Antidotum” w kampanii na temat wirusowego zapalenia wątroby.

Obecnie Zespół wyznaczył sobie nowy cel, którym jest rozszerzenie gry o „nowego bohatera”, jakim jest nowy koronawirus. Stworzono już kilka wersji postaci koronawirusa. Użytkownicy gry będą przekierowywani do wiarygodnych źródeł informacji na temat COVID-19. Bazą tego etapu ma być kampania, mająca na celu dostarczenie kluczowych informacji na temat zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa – takich jak mycie rąk i zachowanie bezpiecznej odległości.

„Mamy już grupę graczy, którzy pobrali grę w liczbie 110 000 i spodziewamy się, że dodamy więcej nowych użytkowników, uruchamiając kampanię z nowym koronawirusem” – powiedział Olli Rundgren.

Większość graczy to osoby w wieku od 18 do 44 lat, czyli grupa o stosunkowo niskim ryzyku poważnych powikłań COVID-19, ale kluczowa w rozprzestrzenianiu się wirusa.

„Znaleźliśmy się w dobie katastrofy zdrowotnej, dlatego staramy się jak najszybciej dostosować naszą platformę do obecnej sytuacji. Jednocześnie żywimy nadzieję, że uda nam się skutecznie przekazać istotne wiadomości oraz kontrolować występowanie nowych przypadków zachorowań ”- powiedział Olli Rundgren – „Jest to sposób na dotarcie do sympatyków gier interaktywnych, równocześnie zaciekawionych tematem koronawirusa, ale nie na poziomie naukowym”.

Biorąc pod uwagę skalę zagrożenia COVID-19, gry interaktywne łącząc elementy zabawy i myślenia strategicznego z edukacją, mogą powiększyć zasób naszych materiałów informacyjnych dotyczących zdrowia publicznego.

Gry interaktywne są coraz częściej wykorzystywane w działaniach edukacyjnych dotyczących chorób zakaźnych i promowania szczepień.