Szczepienia przeciw COVID-19 muszą się zmierzyć z potężnym ruchem dezinformacji obecnym na platformach społecznościowych
W drugiej połowie listopada br. Facebook zablokował kilka największych, najpopularniejszych i najbardziej wpływowych grup promujących teorie antyszczepionkowe. Grupy te propagowały dezinformujące treści na temat szczepień, w tym szczepień przeciw COVID-19. Niestety, zaobserwowano, że mniejsze grupy społecznościowe są nie mniej skuteczne w rozpowszechnianiu fake newsów, czego następstwem jest spadek akceptacji dla szczepień przeciw COVID-19.
Rzecznik Facebooka Andrea Vallone oświadczyła, że platforma podjęła ogromny wysiłek usuwania dezinformujących treści, przy jednoczesnym dostarczaniu rzetelnych informacji, za pośrednictwem Centrum informacji o COVID-19, które jest dostępne w 189 krajach.
Eksperci ds. promocji zdrowia są zdania, że akceptacja społeczna dla szczepień przeciw COVID-19 będzie miała kluczowe znaczenie dla odpowiednio wysokiego stanu zaszczepienia populacji. Jednocześnie podkreślają, że nie określono dokładnego poziomu odsetka osób, które muszą zostać zaszczepione, aby zatrzymać rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2, ale oczekuje się, że będzie to co najmniej 60%.
Ocena opinii publicznej dotycząca szczepionek przeciw COVID-19 jest zróżnicowana. Według sondażu YouGov opublikowanego w sierpniu br. tylko 42% Amerykanów wyraziło chęć zaszczepienia, kiedy będzie dostępna bezpieczna i skuteczna szczepionka przeciw COVID-19. Podobnie, sondaż przeprowadzony przez Pew Research Center, opublikowany we wrześniu br., wykazał znaczny spadek akceptacji u osób, które twierdziły, że zdecydują się zaszczepić przeciw COVID-19, jak tylko pojawi się szczepionka.
W maju N. F. Johnson z zespołem naukowców opublikował artykuł w czasopiśmie Nature, w którym zasugerował że ruch antyszczepionkowy ponosi dużą odpowiedzialność za takie wahania. Okazało się, że chociaż członkostwo w internetowych grupach antyszczepionkowych było mniejsze niż w grupach popierających szczepienia, ich komunikaty były bardziej zróżnicowane, emocjonalne i często przekonujące, a także lepiej radzili sobie z rozpowszechnianiem własnych treści poza swoje grupy, tym samym byli w stanie dotrzeć do większego grona odbiorców.
Ruch antyszczepionkowy umiejętnie wykorzystał pandemię w Stanach Zjednoczonych, aby dotrzeć do ponad 100 milionów podatnych użytkowników Facebooka i w momencie gdy ludzie szukali informacji na temat COVID-19, znajdowali treści antyszczepionkowe. Teorie spiskowe dotyczące opracowywanej szczepionki przeciw COVID-19 zalały media społecznościowe, głównie na Instagramie i Facebooku. Raport First Draft, dla londyńskiej organizacji non-profit Centre for Countering Digital Hate wykazał, że ruch antyszczepionkowy w Stanach Zjednoczonych zyskał około 8 milionów obserwujących od 2019 roku.