Zwiększona akceptacja szczepień przeciw HPV w Danii za sprawą kampanii informacyjnej

Opublikowano w dniu: 3 kwietnia 2018

Dania od 2009 roku z powodzeniem realizowała powszechne szczepienia przeciw HPV. Szczepiono nastolatki oraz młode kobiety do 27 roku życia. Szczepienia cieszyły się wysoką akceptację społeczną, co potwierdzał wysoki stan zaszczepienia przeciw HPV. Od 2014 roku notowano jednak systematyczne pogarszanie stanu zaszczepienia z wyjściowego poziomu 90% do poziomu poniżej 40%. Stan ten spowodowany był obawą o bezpieczeństwo szczepień przeciw HPV. W mediach oraz w Internecie pojawiły się informacje o częstszym występowaniu niepożądanych działań poszczepiennych u zaszczepionych dziewcząt. Opisywano objawy bólu i dysfunkcji autonomicznego układu nerwowego podobne do zespołu przewlekłego zmęczenia. Podjęte szczegółowe działania wyjaśniające oraz analiza dostępnych wyników badań  nie potwierdziła związku przyczynowego pomiędzy tymi objawami a podaniem szczepionki.

WHO zaleca szczepienia przeciw HPV dziewcząt w wieku 9-14 lat jako najlepszy sposób zapobiegania rakowi szyjki macicy. Każdego roku wśród kobiet na całym świecie odnotowuje się 530 000 przypadków raka szyjki macicy i 266 000 zgonów z jego powodu. Badania pokazują, że w krajach, które wprowadziły szczepionkę, nastąpiła nawet 90% redukcja zakażeń HPV wśród nastolatek i młodych kobiet.

W celu poznania powodów dla których wielu rodziców 12-letnich dziewcząt nie zgadzało się na szczepienia lub je opóźniało, w 2016 roku duński odpowiednik Ministerstwa Zdrowia przeprowadził dokładną ocenę sytuacji. Z uzyskanych danych jednoznacznie wynikało, że prawie wszyscy rodzice mający wątpliwości dotyczące szczepień przeciw HPV słyszeli historie o domniemanych działaniach ubocznych szczepionki.

Na początku 2017 roku duńskie Ministerstwo Zdrowia oraz towarzystwa medyczne rozpoczęły kampanię informacyjną „Stop HPV, Stop Cancer”, której zamysłem było odbudowanie zaufania do szczepień przeciw HPV i uświadomienie, że ryzyko zachorowania na raka szyjki macicy znacznie przewyższa ryzyko wystąpienia niepożądanych działań związanych ze szczepieniem. W ramach kampanii opracowano artykuły o profilaktyce raka szyjki macicy rozpowszechniane w popularnej prasie oraz w miesięcznikach. Informacje przekazywano również za pośrednictwem kanału społecznościowego Facebook.

W krótkim czasie kampania przyniosła bardzo dobre wyniki, ponieważ w 2017 roku schemat szczepienia przeciw HPV rozpoczęło dwa razy więcej dziewcząt – prawie 31 000 – w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy zaszczepiono nieco ponad 15 000 nastolatek.

Dbałość o zaufanie społeczne do szczepień jest stałym punktem programów pro-zdrowotnych na całym świecie. Przykład Danii pokazuje że odpowiednio przeprowadzone kampanie informacyjne mogą pozytywnie wpłynąć na akceptację szczepień.

Źródło:

Denmark campaign rebuilds confidence in HPV vaccination

Słowniczek
pokaż więcej
Znalazłeś niezrozumiany termin?
Zaproponuj hasło do słownika.