Europejska Agencja Leków o przypadkach zapalenia mięśnia sercowego po szczepieniu przeciw COVID-19

Opublikowano w dniu: 16 czerwca 2021

Komitet ds. Oceny Ryzyka i Bezpieczeństwa Farmakoterapii (PRAC) działający przy Europejskiej Agencji Leków (EMA) prowadzi ocenę rzadkich przypadków zapalenia mięśnia sercowego i osierdzia zgłaszanych po szczepieniu przeciw COVID-19 preparatami mRNA. Aktualnie dostępne dane są niewystarczające, aby ocenić, czy związek między szczepieniem a tymi zdarzeniami ma charakter przyczynowy.

  • Analizę rozpoczęto w kwietniu 2021 roku po zgłoszeniu przypadków zapalenia mięśnia sercowego po szczepieniu preparatem Comirnaty Pfizer BioNTech w Izraelu.
  • Większość odnotowanych przypadków miała łagodny przebieg i ustępowała w ciągu kliku dni. Zachorowania dotyczyły głównie młodych mężczyzn poniżej 30. roku życia. Pierwsze objawy pojawiały się zwykle w ciągu kilku dni po szczepieniu, a zachorowania częściej występowały po podaniu drugiej dawki niż po pierwszej.
  • Do systemu EudraVigilance nadzoru nad niepożądanymi odczynami poszczepiennymi w krajach UE/EOG prowadzonego przez EMA wpłynęły zgłoszenia przypadków zapalenia mięśnia sercowego i osierdzia.
  • Zapalenie mięśnia sercowego i zapalenie osierdzia to choroby zapalne serca, które mogą wystąpić w następstwie infekcji lub chorób o podłożu immunologicznym. W zależności od źródła, częstość występowania zapalenia mięśnia sercowego i zapalenia osierdzia w krajach UE/EOG szacuje się na od 1 do 10 na 100 000 osób/rok.
  • Aktualnie dostępne dane są niewystarczające, aby ocenić, czy związek między szczepieniem a tymi zdarzeniami ma charakter przyczynowy. Eksperci w EMA prowadzą szczegółowa analizę. Wszelkie nowe informacje zostaną uwzględnione w bieżącej ocenie Komitetu PRAC, a w razie potrzeby zostaną zaktualizowane rekomendacje EMA dotyczące stosowania szczepionek przeciwko COVID-19.
  • PRAC zachęca wszystkich pracowników opieki zdrowotnej do zgłaszania przypadków zapalenia mięśnia sercowego lub osierdzia, które wystąpią w okresie po szczepieniu przeciw COVID-19 do systemów rejestracji NOP.
  • Pacjentów należy informować, aby w przypadku wystąpienia po szczepieniu objawów takich jak duszność, ból w klatce piersiowej, kołatanie serca, zgłaszali się do lekarza.
Materiały źródłowe

EMA. COVID-19 vaccines: update on ongoing evaluation of myocarditis and pericarditis.

pokaż więcej
Słowniczek
pokaż więcej
Znalazłeś niezrozumiany termin?
Zaproponuj hasło do słownika.
Loading

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close