
Szczepienia przeciw COVID-19 muszą się zmierzyć z potężnym ruchem dezinformacji obecnym na platformach społecznościowych
W drugiej połowie listopada br. Facebook zablokował kilka największych, najpopularniejszych i najbardziej wpływowych grup promujących teorie antyszczepionkowe. Grupy te propagowały dezinformujące treści na temat szczepień, w tym szczepień przeciw COVID-19. Niestety, zaobserwowano, że mniejsze grupy społecznościowe są nie mniej skuteczne w rozpowszechnianiu fake newsów, czego następstwem jest spadek akceptacji dla szczepień przeciw COVID-19.
Rzecznik Facebooka Andrea Vallone oświadczyła, że platforma podjęła ogromny wysiłek usuwania dezinformujących treści, przy jednoczesnym dostarczaniu rzetelnych informacji, za pośrednictwem Centrum informacji o COVID-19, które jest dostępne w 189 krajach.
Eksperci ds. promocji zdrowia są zdania, że akceptacja społeczna dla szczepień przeciw COVID-19 będzie miała kluczowe znaczenie dla odpowiednio wysokiego stanu zaszczepienia populacji. Jednocześnie podkreślają, że nie określono dokładnego poziomu odsetka osób, które muszą zostać zaszczepione, aby zatrzymać rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2, ale oczekuje się, że będzie to co najmniej 60%.
Ocena opinii publicznej dotycząca szczepionek przeciw COVID-19 jest zróżnicowana. Według sondażu YouGov opublikowanego w sierpniu br. tylko 42% Amerykanów wyraziło chęć zaszczepienia, kiedy będzie dostępna bezpieczna i skuteczna szczepionka przeciw COVID-19. Podobnie, sondaż przeprowadzony przez Pew Research Center, opublikowany we wrześniu br., wykazał znaczny spadek akceptacji u osób, które twierdziły, że zdecydują się zaszczepić przeciw COVID-19, jak tylko pojawi się szczepionka.
W maju N. F. Johnson z zespołem naukowców opublikował artykuł w czasopiśmie Nature, w którym zasugerował że ruch antyszczepionkowy ponosi dużą odpowiedzialność za takie wahania. Okazało się, że chociaż członkostwo w internetowych grupach antyszczepionkowych było mniejsze niż w grupach popierających szczepienia, ich komunikaty były bardziej zróżnicowane, emocjonalne i często przekonujące, a także lepiej radzili sobie z rozpowszechnianiem własnych treści poza swoje grupy, tym samym byli w stanie dotrzeć do większego grona odbiorców.
Ruch antyszczepionkowy umiejętnie wykorzystał pandemię w Stanach Zjednoczonych, aby dotrzeć do ponad 100 milionów podatnych użytkowników Facebooka i w momencie gdy ludzie szukali informacji na temat COVID-19, znajdowali treści antyszczepionkowe. Teorie spiskowe dotyczące opracowywanej szczepionki przeciw COVID-19 zalały media społecznościowe, głównie na Instagramie i Facebooku. Raport First Draft, dla londyńskiej organizacji non-profit Centre for Countering Digital Hate wykazał, że ruch antyszczepionkowy w Stanach Zjednoczonych zyskał około 8 milionów obserwujących od 2019 roku.
Przeczytaj również

Refundacja szczepionki przeciw ludzkiemu wirusowi brodawczaka (HPV)
CZYTAJ WIĘCEJ
Odra prowadzi do wieloletniego osłabienia układu immunologicznego
CZYTAJ WIĘCEJ
Jakie są korzyści ze szczepienia dzieci przeciw ospie wietrznej?
CZYTAJ WIĘCEJ